Second Skins

Gefascineerd door textiel als drager van symboliek en expressie bij uitstervende rituelen en tradities, de rode draad in mijn nieuwe reeks, werd ik speciaal aangesproken door de rituele kledingstukken van de Mbuti pygmeeën, een stam uit de Ituri regio in Oost-Congo. De rijke schakeringen, patronen en kleuren van Bògòlan of ‘mudclothes’ uit Mali vormen hierop een intrigerende aanvulling.

De Mbuti houden hun gemeenschappen samen door hun onderlinge conflicten te beslechten met humor. Door vast te houden aan inhoudsvolle rituelenbehoeden ze hun bedreigde samenlevingsvorm voor verdwijning. De kennismaking met de bark clothes van deze “mensen van het woud” maakte op mij meteen een beklijvende indruk. Zorgvuldig en geduldig bewerkte bast van tropische bomen is het basismateriaal voor deze rituele gewaden, die ze versieren met éénkleurige motieven geïnspireerd op de natuurlijke omgeving van het regenwoud. Het zijn stuk voor stuk abstracte en expressieve werkstukken, zeer individueel en telkens boordevol onverwachte wendingen.

Bògòlan is een traditionele handgeweven katoenen kledingtextiel uit Mali. De donkere kleur van de met de hand geschilderde patronen is het resultaat van het impregneren van de basisstof met gegiste riviermodder. Bógólan werd in de traditionele Malinese cultuur als rituele bescherming gedragen door jagers, die met deze kleding bovendien uitdrukking gaven aan hun status.

Ik zag voor mijzelf een artistiek verband tussen deze beide traditionele vormen van textielkunst. Door het toevoegen van eigen elementen heb ik een persoonlijke interpretatie hieraan kunnen geven.

Terugblikkend op het ontstaan van deze reeks merkte ik dat ook kunstenaars als Klee, Dubuffet en Basquiat op eenzelfde manier tot resultaten zijn gekomen.

.